Kyckling i saffransås & pasta

Då jag ytterst sällan använder mig av färfiga recept tänkte jag föreviga denna måltid här i bloggen utifrån minnet. Mest för att jag själv ska minnas hur jag gjorde nästa gång jag vill laga maten, för fler gånger lär det definitivt bli då Theo åt två enorma portioner.. vi snackar typ vuxenportioner och både jag och Daniel började undra vart allt fick plats. Vi gav också tummen upp och maten blev supergod vardagsmat! Nåja, inspirationen till maten kom från en rätt vi blev bjudna på av vänner och i det receptet användes färdig och smaksatt creme fraiche, så här kommer Linas variant. 
 
Tre kycklingfiléer 
En stor & en liten creme fraiche
Två vitlöksklyftor
Ett paket saffran
En knippe soltorkade tomater, halv burk kanske?
Kryddor efter tycke, denna gång använde jag bara salt och peppar
Kycklingfond
Spaghetti
Två paket bacon
 
Klipp/skär bacon i bitar och knaperstek, lägg i foliepaket och lägg åt sidan. Finhacka den soltorkade tomaten. Tärna och stek kycklingfiléerna, krydda med lite peppar. När dem nästan är klara så ta upp kycklingen och lägg åt sidan. Häll i creme fraichen i samma stekjärn och lägg i soltorkade tomaten, riv ned vitlöksklyftorna och tillsätt saffran. Häll på en skvätt kycklingfond ca en msk, och salta och peppra lite. Vänd i kycklingen och låt puttra under tiden du kokar spaghettin. Ställ baconet på bordet och toppa varje tallrik med en knippe - ät och njut! 
 
Detta blev även en himla stor matlåda till Daniel så till 4 personer räcker det definitivt! För mjölkfritt alternativ byt ut creme fraichen mot havregrädde (planti, den ger den tjocka konsistensen) och tillaga på samma vis. Theo älskade det som sagt 😊 så pass att jag glömde ta kort! 



Namn:


E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Kom ihåg mig?
RSS 2.0


Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!