Nattning

Nu är det kväll hemma hos familjen Johansson - Lilja och Theo sover gott, i sin säng! Han har samsovit med oss fram tills nu. Dels tror jag på tryggheten barnet får genom samsovning, men det har även varit smidigt när jag ammat att om han vaknar på natten bara "langa fram den" så att både han och jag somnar om lika fort. Men någon gång lär man väl börja sova i egen säng och jag känner att det börjar bli dags nu. Och det börjar väl snart bli dags att fösa ut den sista biten av amningen också.. Men det känns så svårt på något vis. På dagtid äter han bara flaska, sen har vi gjort så att han får amma sig till sömns och så har han fått amma på morgonen, typ om han vaknar vid 6-7 tiden så somnar vi om till iallafall 9. Men hur slutar man med den sista amningen? Det känns så jobbigt att veta att det faktiskt är en slags sorg för barnet att sluta med tutten och att man som förälder ofta får stå ut med ledset barn. 
 
Men jag har tänkt som så att jag ställer in termos med kokat vatten på nattdugsbordet och har laddat en flaska med pulver så det bara är att snabbt blanda i ordning om han vaknar på natten alternativt att det står en färdigblandad flaska i kylskåpet som man snabbt bara värmer på, på så sätt kanske han somnar med flaskan även om han vaknar på natten.. Sen får han ju eget rum nu när vi flyttar men tanken är att han ska fortsätta sova inne hos oss tills vi känner att både han och vi är redo för eget sovrum. Det är ju trots allt bara tvärs igenom hallen, men det antar jag att man känner när barnet är redo för flytt in till eget rum :-) 
 
 
 
 
 


Postat av: Sara

Ja, jag håller med att samsovningen ger oerhörd trygghet! Det känns inte som att man har samma koll om de ligger i egen säng.
Vi gjorde också så att vi hade termos och ersättning vid sidan av sängen. När D var 5 månader började vi med välling på kvällen så att han skulle bli mättare över natten och då sov han längre.

Tänk att ni snaaaart ska flytta!! Sååå spännande! ❤️❤️

2014-01-11 @ 07:57:17
URL: http://fajndivajn.wordpress.com

Namn:


E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Kom ihåg mig?
RSS 2.0


Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!