Funderingar

Ligger här i sängen, snusdosan under hakan och tvn är på i bakgrunden. Ögonen är tunga och andningen börjar bli långsam, jag är trött. Katten ligger bredvid och kurrar, han ser ut att drömma om något kul. Hans tass rycker lite lätt, kanske springer han och jagar flugor? Mobilen plingar till - en kommentar på facebook. Läser, trycker på gilla, och känner mig tillfreds. Aldrig haft problem med pengar, definitivt inte haft problem med att få mat i magen varje dag. Tar det för givet, och tänker på andra. 
 
Funderar över de Svenska systemen. En kvinna orkar inte gå med sin son till fotbollsträningen och beviljas ytterligare en bidragsdel genom att sonen får privatchauffför. Skulle gissa på betalda taxiresor. En annan man har 600 kr i månaden att leva på. Toalettpapper 30 kr, shampoo 30 kr, tvål 20 kr, diskmedel 30 kr, tvättmedel 50 kr, tandkräm 20 kr, 180 kr borta - 420 kr kvar. 30 dagar, ca 14 kr om dagen. Inte ens pasta och köttbullar till middag. Ett glas vatten till frukost, willys egna storpack med pasta. Ska räcka hela månaden. Kanske att en ny tanborste behövs? Eller kan den gamla kokas en gång till så den klarar sig iallafall månaden ut? Lovas hjälp, men istället gör man budgeten ännu tightare. Finns ett uns av medmänsklighet, eller åtminstone syn? Syns det inte att personens bmi ligger på ca 17? Allt under 19 är undervikt. Är det inte uppenbart att hjälp behövs? Mycket hjälp, INGÅENDE hjälp? Inte bara knuffa undan problemet och låta det ske. När ska reaktionen komma? När vi får meddela att ingen hjälp längre behövs, för vi ska på begravning? 
 
Ögonen är tyngre. Ska jag lyckas somna denna kväll, eller ska jag vrida och vända mig i oro? Jag försöker slappna av. Nej. Får nog bli ett mail och fråga, hur ska man överleva på 600 kr i månaden? Ska bli spännande med svar. Jag somnar gott med denna tanken. Jag tänker kriga och slåss. Jag tänker inte ge mig. För jag älskar dig, och detta är inte rätt. Aldrig nöjd. Stolt över mig själv - som aldrig blir tyst. 
 
 


Postat av: Anonym

Fundera inte så mycket, det ger dig fula rynkor... ;) :D

2012-08-31 @ 21:55:52
Postat av: Sara

Hihi det var jag som skickade förra kommentaren... :P

Svar: Haha nej och rynkor vill vi ju inte ha! ;)
None None

2012-08-31 @ 21:57:22
URL: http://fajndivajn.wordpress.com

Namn:


E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Kom ihåg mig?
RSS 2.0


Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!