”lyckan kommer inte i en smal och blonderad förpackning”

Okej nu kommer jag bli sådär tråkig igen och bara babbla på men… Jag blir så ledsen. Så upprörd och så arg. För jag ena dagen står och kollar mig i spegeln och tänker att jag är vacker, för att jag andra dagen tänker att jag måste gå ned i vikt så att jag inte ska skämmas när jag tar på mig bikini. Och kvällar som denna, kan jag bli så arg på mig själv. För hur kan jag ens låta mig själv ha dessa tankarna? Det är inte JAG som borde skämmas i bikini, det är de personerna som ens tänker tanken att på något sätt värdera min kropp. Vem ger oss människor rätt att kritisera varandras kroppar? Både på gott och ont? Hur kommer det sig att jag kan sitta på stranden och tänka ”herregud vad fin kropp hon hade” för att sedan inte ens reflektera över vad mina tankar just gjorde. Jag tog mig friheten att värdera en persons kropp. Och det är sorgligt.

Jag själv är endast (snart) 20 år gammal (ung), och jag antar att många komplex är som allra värst i den tiden i ens liv, innan man kommit på att meningen med livet faktiskt inte handlar om hur snygg andra tycker att man är. För i ärlighetens namn, jag tar väl inte på mig ett par höga klackar och sminkar mig i en timme innan utgång, om det inte handlar om att göra om mig till något som i samhällets ramar anses som snygg. För det är mycket bekvämare att dansa i ett par lågskor, men mina ben blir ju outstanding i klackar.. MEN VARFÖR BRYR VI OSS? Jag vill inte lära mina barn att deras värde sitter i deras yttre. Jag vill att de ska känna sig stolta över vad de presterat och vad de är för slags personer, inte över att de anses som knullbara.

Men hur ska jag kunna lära ut något jag själv inte praktiserar? Får man acceptera att kvinnor mår ”bra” av antalet personer som anser dem som vackra, och att män gillar vackra kvinnor vid sin sida? Nej, för lyckan kommer inte i en smal och blonderad förpackning. Lyckan är att ha insett redan som 20, att jag inte tänker slösa mer energi på nonsens. Att jag hoppas och ber om att den dagen jag går bort, ska jag känna mig stolt över vad jag lyckats göra med mitt liv, inte över hur smal jag är när jag dör. För på riktigt, vad är det som betyder något när allt kommer kring?..

godnatt




Namn:


E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Kom ihåg mig?
RSS 2.0


Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!